Het versturen van kaartjes in die periode gebeurt al sinds
ongeveer 1800… Sir Henry Cole had het te druk om brieven naar al zijn familie
te schrijven en besloot om kaartjes te laten maken. Er stond een afbeelding op
van een vrolijke familie, die op het punt stond kerst te gaan vieren met alvast
een glas in de hand…Daar stond bij als tekst: vrolijk Kerstfeest en een
gelukkig Nieuwjaar. Dus geen Christus figuur, of christelijke tekst.
In Belgie gaan basisschoolkinderen met Nieuwjaar langs bij
ouders, grootouders, peters en meters met een zelfgeschreven Nieuwjaarsbrief,
kleine kinderen worden geholpen op school… Na het voorlezen krijgen ze een
cadeautje van de aangesprokene.. Een traditionele brief bestaat uit een
kaftje met een mooi wintertafereel op. Binnenin zit een gelijnd blad papier
waarop de brief geschreven wordt. Dat schrijven gebeurt door het kind zelf. Hoe
ouder het kind wordt, hoe langer de brieven dan ook kunnen worden. Het
voorlezen van de nieuwjaarsbrief houdt op eens het kind naar de middelbare
school gaat.
In Nederland veranderde er wel het een en ander in de
viering van oud en nieuw door de eeuwen heen. Vanaf het eind van de 19de
eeuw tot en met de Tweede Wereldoorlog werd in Amsterdam het kabaal maken aan
professionals overgelaten. Om middernacht luidden de kerkklokken, de stoomboten
op het IJ lieten hun sirenes huilen en de locomotieven met hun stoomfluiten
deden gezellig mee. Na middernacht gingen maar weinig Amsterdammers de straat
op. De openbare orde kwam zelden in gevaar, hooguit door wat dronkemansgeknok
Het nieuwjaarsvuurwerk is nog een tamelijk jonge traditie.
Behalve de beste wensen speelden licht, vuur, lawaai en baksels al een grote
rol..Het afsteken van sier vuurwerk is in de jaren 60 in Nederland
gekomen met de komst van de chinezen.
In het oosten van het land zijn nog steeds misthoorns en
pannendeksels in gebruik om het nieuwe jaar te verwelkomen…net als er in
bepaalde streken ook goed geknalt wordt met carbid.
Oliebollen eten
Alle lawaaimakerij en andere heisa ten spijt, was de viering
van het nieuwe jaar tot ver in de vorige eeuw een huiselijk gebeuren,Wanneer de
eerste oliebollen werden gegeten, is niet zeker. Het eerste recept staat
beschreven in De Verstandige Kock uit 1667. De oliebol was toen nog
plat en heette ‘oliekoeck’. De oliekoeken werden ’s winters waarschijnlijk door
de rijken uitgedeeld aan de armen die aan de deur kwamen bedelen. Ze werden
bereid met ingrediënten die lang houdbaar bleven en voor de hongerige magen
waren ze lekker vet. In de loop van de tijd werd er bij het bakken meer en meer
olie en gist gebruikt, waardoor de oliekoeken steeds boller werden. Sinds
wanneer oliebollen vast onderdeel werden de van oudejaarstraditie blijft
onduidelijk; waarschijnlijk pas rond 1900. Hier in Groningen zeggen we dus ook
EULIEKOUKEN…
De beste wensen
Met Nieuwjaar wenst van oudsher iedereen elkaar het beste –
in de hoop zelf niet vergeten te worden. Dat kan en kon op allerlei
manieren. In de Middeleeuwen gingen de armen op Nieuwjaarsdag de deuren langs
om met een speciaal lied wat voedsel bij elkaar te bedelen. Dat werd niet
steeds op prijs gesteld; sommige zangers hadden de hebbelijkheid het huis
binnen te dringen en de aanwezige lekkernijen soldaat te maken. In 1578 werd
het nieuwjaarszingen om die reden verboden, maar daar trok niemand zich iets
van aan. Jan ter Gouw schrijft dat het gebruik ook in zijn tijd – begin 19de
eeuw – nog voorkwam. Omdat je met een droge keel niet kan zingen, werd er
terloops bij gebedeld om drank. Sommige rijke families verstopten zich daarom
in de achterkamen en doofden de lichten, alsof ze niet thuis waren.
Later gingen ook bepaalde beroepsgroepen met een
nieuwjaarswens de huizen langs in de hoop op een fooi, zoals nu nog steeds de
krantenbezorgers doen. Tot een eeuw geleden moest je wat meer hebben
klaarliggen dan nu, want je kon bezoek verwachten van lantaarnopstekers, de
nachtwacht, straatvegers, porders, asophalers en torenwachters. Zij zongen nog
maar zelden, maar bezorgden wel fraai gedrukte prenten met berijmde wensen. De
verzen werden in opdracht gemaakt door gelegenheidsdichters, vaak onderbetaalde
schoolmeesters!
Vanaf 1638 werd Vondels Gijsbrecht van Aemstel opgevoerd,
altijd rond de kersttijd, maar vanaf 1841 altijd op 1 januari, speciaal in het
leven geroepen zodat men elkaar bij die gelegenheid Gelukkig Nieuwjaar kon
wensen
Thomasvaer en Pieternel
Om de toeschouwers nog een beetje te laten lachen na dit treurspel,
werd er vanaf 1707 een luchtig naspel aan toegevoegd. De Bruiloft van
Kloris en Roosje, was een klucht waarbij de acteurs aan een lange tafel zaten
en door sponsors geleverd eten verorberden (wat overbleef werd onder de acteurs
verdeeld). De klucht werd geopend met een nieuwjaarswens van het echtpaar
Thomasvaer en Pieternel, waarin zij afgelopen jaar satirisch doornamen en
hoogwaardigheidsbekleders op de hak namen. Eigenlijk was dit de oervorm van de
oudejaarsconference, in 1954 door Wim Kan als apart genre op de radio
gepresenteerd.
Ongetwijfeld vonden veel notabelen de Gijsbreght een lange
zit en smachtten ze intussen naar de sketch van Thomasvaer en Pieternel en naar
de borrel achteraf. Maar dat de Gijsbreghttraditie ooit verloren zou gaan, kon
niemand zich voorstellen. De opposanten tegen het ‘verkalkte toneelbestel’
kregen het toch voor elkaar. De voorstelling van 1 januari 1968 zou de laatste
blijken in de lange reeks. Hiervoor in de plaats kwam de nieuwjaarsvisite
met burgemeester en notabelen. Andere steden hadden hun eigen traditie en
kennen nu ook de nieuwjaarsreceptie van de Gemeente die ergens begin januari
plaats vindt
De nieuwjaarsvuren zijn terug te vinden in de traditionele kerstboomverbrandingen die in sommige
plaatsen nog steeds worden georganiseerd. De oude vuren werden destijds
gedoofd, en nieuwe vuren werden ontstoken om het oude jaar te vernietigen en de
komst van het licht en het nieuwe te onderstrepen.
Ook moesten de geesten van de overledenen en de demonen worden
verjaagd, die juist rond deze tijd konden opspelen. Dit verjagen gebeurde met
veel lawaai, wat we nog terugvinden in het gebruik om rond de jaarwisseling vuurwerk en klokgelui te
gebruiken.
Deze geesten moesten echter ook gunstig gestemd worden. Zij
konden namelijk de mensen en het vee vruchtbaar maken en het gewas doen
groeien. Men bracht ze daarom ook offers, die men na het ritueel zelf opat en
-dronk. Dit vinden we terug in onze eigentijdse kerst en oud-en-nieuwgerechten
terug, zoals kerststollen, duivekaters, wafels, knieperties,spekdikken, oliebollen en
de traditie om uitgebreide maaltijden aan te richten met veel alcoholische
drank.
Nieuwjaarsrolletjes
Banketfabriek Jac. Vegter B.V. is sinds 1874 gevestigd aan de Sluiskade
te Hoogezand. Vroeger was het bedrijf gelegen aan het Winschoterdiep, de
vaarroute die de veenkoloniën met de stad Groningen verbond. Rondom de sluis te
Martenshoek ontstond een handelscentrum omdat dat één van de weinige plekken
was waar men van boord ging om boodschappen te doen. De vestiging van een
bakkerij aldaar was logisch. Nu bakt men er rolletjes. In october is er een zeecontainer vol van deze rolletjes verscheept naar China. En zo is de kring rond, wij hun siervuurwerk en zij onze rolletjes voor hun Nieuwjaar op 10 februari. Vegter verscheept ook kaas-wafeltjes naar Japan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten